Met The Many Coloured Beast krijgt singer-songwriter Case Mayfield in rap tempo voet aan de grond in Nederland. “Ik ben een singer-songwriter met meerdere persoonlijkheden”, zegt hij tegen NU.nl.
Wie Case Mayfield op Twitter volgt, weet dat hij wel van een grapje op zijn tijd houdt. Niet zelden stuurt hij mensen met zijn tweets naar pornofilmpjes en hij twitterde een link naar zijn debuutalbum op The Pirate Bay. Tegelijkertijd stoort de jonge muzikant zich aan het feit dat serieuze zaken helemaal geen aandacht krijgen op het medium Twitter.
Mayfield heeft namelijk ook een hoop zinnigs te melden. “Twitter is eigenlijk één grote egotrip”, vindt hij. “Ik vind het leuk om te choqueren, maar het is niet representatief.” Het is inmiddels bekend dat Mayfield eigenlijk Veerman heet en zijn wortels in Volendam heeft liggen.
Voor The Many Coloured Beast toog hij terug naar het dorp, om op te nemen in de studio waar artiesten als Jan Smit en Nick & Simon ook werkten. “Zij (het studiopersoneel, red.) wilden graag eens iets anders doen en wij wilden een goede studio.”
Raar
En ‘anders’ werd het: de Volendammers waren niet gewend aan muziekstukken van zeven minuten, maar vonden het fantastisch. “De plaat is zo geworden door de band. Tomorrow Is My Slavename is een heel lang en raar liedje, in je eentje kan dat niet. Zij zeiden: daar kunnen we iets moois van maken.”
Het probleem dat Mayfield heeft met Volendam zit hem dan ook niet eens in het dorp zelf, lijkt het, maar in de herinneringen die eraan vastkleven. “Ik was een kutkind, een rebels klootzakje. Als er toen bontkragen waren, was ik er een geweest. Een klassiek schoolvoorbeeld van een losgeslagen jongen.”
Afgunst
“Ik wist niet waar de energie heen moest, daar kwam ik in Amsterdam achter”, aldus Mayfield. Hij verhuisde naar de hoofdstad, temperde zijn drugsgebruik en zag daar oude mannen met gitaren, talentvolle singer-songwriters en mensen die over gevoelens durfden te praten. “Bij mij was er veel afgunst: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.”
“Toen ik in Amsterdam kwam zag ik: je mag muziek maken. Je schrijft liedjes en dat is goed genoeg. Geen ego, geen pretentie, geen ambitie. Ik zit hier met mijn gitaar en speel een liedje. En dat meen ik. Tijdens die singer-songwriter avonden heb ik wel duizend Bohemian Rhapsody’s gehoord. Ik snapte niet waarom die mensen niet beroemd waren.”
Onderhouden
Sommige dingen zijn nog even slikken, zoals het praten over You Sure Lost A Lot Of Weight bijvoorbeeld. Een nummer over zijn vader, die de interviews zelf ook leest natuurlijk. “Als ik dan toch een doel heb, is het om hem uiteindelijk te kunnen onderhouden.”
Het nummer gaat over een man die zijn leven opoffert voor zijn gezin. “Hij kan niet doen waar hij voor gemaakt is en heeft de luxe niet om daarover na te denken. Het systeem laat dat niet toe, dat is frustrerend. Het liedje is heftig. Het is ook storend dat ik bij wijze van spreken in een uur meer kan verdienen dan hij in een maand.”
Afkeer
“Dat klopt niet”, vervolgt hij. “Ik zie er tegenop om het live te spelen, maar ik merk dat veel mensen er iets aan hebben. Dan zet ik mijn afkeer tegen het nummer opzij.” Het nummer zal de komende clubtour dan ook veel gespeeld worden, net als een groot deel van zijn debuutplaat.
Mayfield heeft naar eigen zeggen nog twee albums af. “Ik kijk er naar uit om veel met de band te spelen. Het vergt ontzettend veel aandacht om naar een singer-songwriter te luisteren, maar de band maakt het wat toegankelijker. We maken misschien zwaarmoedige liedjes, maar we lachen alleen maar op het podium.”